گردشگري سلامت Health Tourism

 

medicaltourism

به مسافرت افراد از محل دائمي زندگي خود جهت حفظ ، بهبود يا حصول مجدد سلامت جسمي و ذهني فرد به مدتي بيش از 24 ساعت و كمتر از يك سال گردشگري سلامت اطلاق مي شود .

  • انواع گردشگری سلامت:

1- گردشگري تندرستي Wellness Tourism

2- گردشگري درماني Curative Tourism

3- گردشگري پزشكي  Medical Tourism

  • دپارتمان پذيرش بيماران بين الملل:

International Patient’s Department

واحدی است در بیمارستان که وظیفه آن ايجاد هماهنگي هاي لازم در ارائه کلیه خدمات به بیماران خارجی و بیماران با خدمات ویژه است.

راهنمای تاسیس دپارتمان پذيرش بيماران بين الملل‌ (IPD)  در بیمارستان:

بر اين اساس اغلب مراكز درماني معتبر دنيا دپارتمانهاي تخصصي را به منظور هماهنگي بيشتر،‌ انسجام و سرعت در ارائه خدمات و پاسخگويي به تقاضاهاي متنوع بيماران بين الملل در داخل و خارج بيمارستان تشكيل داده اند. آمارها نشان ميدهند كه تنها بخش كوچكي از بيماران خارجي مراجعه به بيمارستانهاي كشور را فارسي زبانان تشكيل مي دهند. از سوي ديگر واسطه هاي فعال در امر گردشگري درماني اغلب آشنايي كافي با فرايند درمان و مراقبت هاي پس از آن را نداشته و بدين ترتيب پس از ترخيص بيمار عملا ارتباط وي با بيمارستان قطع مي شود. بنابراين ايجاد IPD در بيمارستانهاي ايراني علاوه بر كمك به جذب مستقيم بيمار توسط بيمارستان در تعامل بهتر و نزديكتر با تسهيلگران توريزم درماني اعم از راهنمايان گردشگري، آژانس هاي مسافرتي و شركت هاي تخصصي موثر خواهد بود.

بايستي توجه داشت كه IPD تنظيم كننده روابط كليه واحدهاي بيمارستان با بيماران بين الملل است. بنابراين ايجاد IPD به معني تبيين و استقرار كليه فرايندهاي مرتبط با بيماران بين المللي اعم  از پذيرش،‌ ترخيص،‌ بستري و مراجعات سرپايي است.

در واقع تاسيس IPD در بيمارستان نشاندهنده تعهد مديريت نسبت به كيفيت ارائه خدمات به مشتريان بين المللي و توجه به نيازهاي ايشان در محيط بيمارستان و خارج از آن است.

فعالیت های موسسه طراحان فردای دیگر در جهت تاسیس دپارتمان(IPD) در بیمارستان های کشور :

بطور خلاصه براي ايجاد دپارتمان بيماران بين المللي موسسه طراحان فردای دیگر فراهم آوردن شرايط و امكانات ذيل را ضروري می داند:

  1. طراحی فرايندها: تهيه فرم ها و قالب مكاتبات و گزارش ها،‌ بسته هاي خدمات و قيمت گذاري آن،‌ در جهت تسهيل ارتباط با متقاضيان بين المللی، تشکیل کمیته IPD .
  2. تعیین ابزارها و امكانات لازم :از جملهطراحی سایت اینترنتی دپارتمان بیماران بین الملل.
  3. تعیین ساختار فیزیکی :دپارتمان پذیرش بیماران بین الملل بایستی دفتری داشته باشد که کارشناس IPD در آن مقیم بوده و حتالمقدور در مکانی باشد که دسترسی بیماران بین الملل به آن راحت باشد( توصیه می شود در نزدیکی پذیرش بیمارستان باشد).
  4. تعیین ساختار نيروي انساني: آموزش افراد ذیربط، معرفی افراد با تجربه در این حوزه جهت تشکیل تیم اجرایی:

–         کارشناس  IPD

–         پزشک IPD

–         پزشک پذیرنده

  1. تعریف و تعیین پکیج درمانی:   تعريف خدمت درماني ارائه شده و هزینه محاسبه شده خدمت به بيمار كه  از طریق دپارتمان بین الملل به صورت گلوبال محاسبه می گردد و به صورت تخميني قبل از بستری شدن بیمار به اطلاع ایشان می رسد.
  2. معرفی شرکت تسهیل گر خدمات توریسم پزشکی: شرکتی است که با بیمارستان قرارداد می بندد که بیماران بین الملل را به بیمارستان معرفی کند و همچنین خدمات مربوط به گردشگری و رفاهی برای خود بیمار و همراهان را خارج از بیماستان به عهده می گیرد.
  3. رایزنی و  عقد قرارداد جهت جذب بیماران خارجی

 فعالیت های موسسه طراحان فردای دیگر در زمینه گردشگری سلامت:

Doctor with medical background

  • توريسم سلامت و پزشکي

1-     عقد قرارداد با مراکز درماني، بيمارستانها وکلينيک هاي تخصصي که آمادگي جذب توريست را دارند.

2-     بازاريابي و تبليغات توريسم سلامت در کشورهاي مورد هدف (آذربایجان،عمان، عراق)

3-     همکاري با آژانسها، شرکتها وموسسات جهت ارائه خدمات سلامت Health Tours Services

 خدمات قابل ارائه توسط موسسه :

خدمات درمانی: معرفی بیمارستانها، کلینیک ها ی  با کیفیت مناسب در حوزه های تخصصی مختلف

–         مراکز ارائه دهنده خدمات قلب و عروق

–         مراکز ارائه دهنده دندانپزشکی

–         مراکز ارائه دهنده اورولوژی

–         مراکز ارائه دهنده چشم پزشکی

–         مراکز ارائه دهنده پوست و زیبایی

–         مراکز ارائه دهنده زنان و زایمان

–         مراکز ارائه دهنده مغز و اعصاب

–         مراکز ارائه دهنده ارتوپدی

–         مراکز ارائه دهنده تنفسی

–         مراکز ارائه دهنده چشم پزشکی

–         مراکز ارائه دهنده خدمات طب سنتی ، لجن درمانی، ماساژدرمانی، آب درمانی

خدمات ارجاع:

  1. تعیین نوبت پذیرش، بستری، جراحی و کلیه خدمات درمانی دیگر
  2. هماهنگی مشاوره با پزشک متخصص مربوطه جهت شروع مراحل درمانی

      خدمات تردد بین کشوری:

  1. ارائه تسهیلات در اخذ ویزای جمهوری اسلامی ایران

خدمات حمل و نقل :

  1. تهیه بلیط هواپیما،قطار و اتوبوس
  2.  استقبال در فرودگاه و انتقال به هتل محل اقامت
  3. انتقال همراه بیمار از فرودگاه به هتل یا بیمارستان
  4. هماهنگی برای اجاره خودرو در طول سفر ما، قطار و اوتوبوس
  5. انتقال از بیمارستان به مراکز باز توانی وتوانبخشی طی دوران بستری یا پس ازآن طبق نظر پزشک معالج

خدمات اقامتی :

  1. رزرو هتل های مناسب با درجه کیفیت متفاوت متناسب با بودجه بیماران
  2. ایجاد امکانات برای استقرار همراه بیمار

خدمات اداری- مالی :

  1. نقل و انتقال  هزینه ها و تبدیل ارز به ریال و برعکس
  2. انجام مراحل اداری پذیرش در بیمارستان یا کلینیک های تخصصی طب سنتی
  3. انجام مراحل ترخیص از بیمارستان

خدمات تفریحی و جاذبه های گردشگری:

  1. معرفی  مراکر تفریحی، تاریخی جهت بازدید
  2. هماهنگی بازدید از مراکز منتخب

خدمات بعد از درمان:

  1. ارائه خدمات چکاپ و پیگیری بیماران ترخیصی شده
  2. پیگیری خدمات درمانی مورد نیاز بیمار پس از مراجعت در صورت لزوم

     خدمات ارتباطی:

  1. پیگیری برای تامین سیم کارت تلفن همراه

 

Print Friendly

2 نظر

  1. سهیلا ستاری وند

    با سلام در مورد پکیج درمانی یک سری اطلاعات می خواستم با تشکر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


9 + 7 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>